lauantai 28. syyskuuta 2013

Regiaa ja Roosa nauhaa

Neulemaailmassa tuskin keneltäkään on jäänyt huomaamatta, että Taito ry osallistuu tänä vuonna Roosa nauha  -kampanjaan. Tarjolla on sukkaohjekuvasto ja sukkalankaa.



Vihkosessa on 22 ohjetta. Langasta on tarjolla 12 eri sävyä. Minä ostin vaaleanharmaan ja roosan, mutta mieli tekisi ostaa muitakin värejä. Kerrankin ostamisesta tulee hyvä mieli, sillä langan hinnasta 80 senttiä lahjoitetaan Syöpäsäätiön Roosa nauha -rahastoon. Vyyhdin hinta on 8.70e.


Kun tyttäreni kaveri lähti vuodeksi USA:han vaihto-oppilaaksi, niin annoimme hänelle lahjaksi villasukat, jotka toivottavasti lohduttavat, kun koti-ikävä iskee. Sukat oli tehty Regian Fjord-langasta. Tykkäsin sukista kovasti itsekin, joten tietysti minun piti kaivella varastosta toinen kerää samaa lankaa ja tehdä uudet sukat. Väri on eri, mutta kyllä näistäkin tuli kivat.

FJORD-SUKAT
Lanka: Regia Fjord 97g
Puikot: 3mm
Ohje: perussukka 14s/puikko

Regian lanka on mukavan tuntuista neulottavaa. Toivottavasti sukat kestävät hyvin myös käyttöä. Joustimessa neuloin oikean silmukan takakautta, jolloin lopputulos on mielestäni kauniimpi. Hieman hitaampaa neulominen on tällä tavoin, mutta se ei paljon haitannut, sillä käytin Knit Pron Karbonz-puikkoja, joista tykkään edelleen ihan älyttömästi.


Päivän kirjavinkki: Kuolema Ehtoolehdossa, Minna Lindgren


Ehtoolehto on vanhusten palvelutalo, jossa tapahtuu outoja kuolemia. Kirjassa on paljon hauskoja kohtauksia, joita lukiessa on melkein pakko nauraa ääneen. Toisaalta siinä on myös jännitystä perinteisen dekkarin tyyliin. Tärkeintä mielestäni on kuitenkin se, että kirjassa otetaan esille epäkohtia, joita löytyy valitettavan paljon vanhusten hoidossa. Kirjassa epäkohtia on reippaasti liioiteltu (toivottavasti asiat eivät todellisuudessa ole näin huonosti), mutta uskoisin, että kirja saa viihdyttävällä tavalla meidän jokaisen silmät auki.

Tänään minua ilahdutti: Mies sai lahjaksi raaputusarpoja, joista hän sai 50e ja 5e. Eihän noilla summilla rikastumaan pääse, mutta kivalta nuo voitot kuitenkin tuntuivat.

lauantai 14. syyskuuta 2013

Lempilankahuivi


Kun ensimmäisen kerran sain käsiini Jonna Hietalan Kerällä-kirjan, niin jo kantta katsoessani ajattelin, että tämä kirja on ihana. Kun sitten tutkin kirjaa tarkemmin, niin olin vähän pettynyt. Syynä tähän on se, että ohjeet ovat vähän turhankin simppeleitä minun makuuni. Jostain kumman syystä olen tarttunut kirjaan kuitenkin jo useamman kerran, sillä jotain tosi viehtättävää siinä kuitenkin on. Kuvat ovat kauniita ja ohjeiden alussa olevat selostukset ovat rentoja. Ennen kaikkea kirja on mahtava inspiraation lähde. Kirja on minulla kirjastosta lainassa, mutta saattaa hyvinkin olla, että jossain vaiheessa hankin sen itsellenikin.

Todisteena siitä, että kirja inspiroi on se, että olen jo yhden työn toteuttanutkin.


Tuubihuivin ajatuksena on käyttää kaapista löytyviä jämälankoja. No, niitähän minunkin kaapeistani löytyy runsaasti. Oli mahtavaa väriterapii asetella erilaisia lankoja vierekkäin. Paksuudellakaan ei ollut niin väliä, sillä ohuempia lankoja saattoi käyttää kaksinkertaisena.

TUUBIHUIVI
Lanka: mm. Malabrigo Rios, Noro Kureyon, Novita Viivi jne. yht. 264g
Puikot: 7mm
Ohje: Kerällä-kirja, s.25 Lempilankahuivi
Lopputulos on kirjava, mutta mielestäni värit kuitenkin sointuvat aika hyvin toisiinsa. Olen muuten alkanut tykätä aina vaan enemmän ainaoikein-neuleesta. Ennen se oli mielestäni vain aloittelijoiden käyttämä neulos, mutta vähitellen olen tajunnut, miten kauniisti se tuo langan kauneuden esille.


Huivia oli pakko tehdä kovalla vauhdilla, sillä oli hauska katsella, millaisia raitoja eri lankoja yhdistelemällä sai aikaiseksi. Terapeuttista oli myös se, että vihdoinkin sai käytettyä monia lankoja aivan loppuun asti ja samalla poistaa niiden tiedot lankataulukostani.


Niin hauskaa tämän tekeminen oli, että olen valinnut langanjämät jo kahteen seuraavaan huiviin. Toisesta tulee punasävyinen ja toiseen käytän sinisiä lankoja.

Tänään minua ilahdutti: Olen tähän päivään asti suhtautunut hieman kriittisesti Crocseihin. Nehän ovat aika rumia ja hintaakin niillä on mielestäni liikaa. Eilen tuli kuitenkin hankittua KAHDET sellaiset! Pakko myöntää, että onhan nää aika kivat pihakenkinä eikä väreissäkään ole valittamista.


maanantai 9. syyskuuta 2013

Nostalgiaa ja lankaostoksia

Olen ostanut erivärisiä Novitan Nostalgia-lankakeriä, mutta vasta nyt yksi keristä pääsi puikoille.


NOSTAGIA-SUKAT
Lanka: Novita Nostalgia 140g
Puikot: 3.5mm

 Lanka on minusta kivan näköistä kerällä ja onneksi myös neulepinnasta tuli kaunista.


Nämä sopivat isoonkin miehen jalkaan ja taidan laittaa ne lahjakoriin odottelemaan saajaansa.

Elokuussa mun lankavarastoni paisui aika lailla. Eipä se kovin suuri ihme olekaan, sillä valmistuneita töitä on vähän ja kaupoissa oli paljon ihania lankoja. Välillä olen tarkoituksella ollut ihan hiljaa näistä minun lankaostoksistani, mutta ehkäpä vaihteeksi on tunnustusten aika.


Sandnes Garnin uutuus on ihana alpakkasukkalanka. En ole koskaan tehnyt valkoisia sukkia, joten nyt ajattelin tehdä ylelliset unisukat.

Samaa ylellisyyssarjaa edustaa Tibetan Cloud Fingerin 100% jakkilanka:



Tämä on puolestaan tuttu ja hyväksi todettu Step. Mulla on näitä ennestäänkin vaikka kuinka monta kerää, mutta myös pinkkiversio oli saatava.


Citymarket puolestaan myi edullisesti 7Veljestä-lankaa. En tosiaankaan olisi tarvinnut yhtään kerää, mutta jälleen kerran houkuttelevat värit tekivät minut heikoksi ja taas oli kaivettava pankkikortti esille. Ja kun en osannut valita sitä kaikkein kauneinta väriä, niin otin sitten kaikkia! (Huom! Kuvassa on vain näytekerät. En todellakaan aio kertoa, kuinka monta näitä meille kaiken kaikkiaan muutti.)


Kaiken kukkuraksi käväisin vielä kirpparilla...


Pakkohan mun oli nämä ostaa, sillä hintaa oli yhteensä vain 5.50e!

Päivän kirjavinkki: Kirkkaat päivä ja ilta, Inka Nousiainen


Inka Nousiainen on minulle uusi tuttavuus. Kirjassa sekoittuu mielenkiintoisesti 1930-luku ja nykypäivä. "Kirkkaat päivä ja ilta" kertoo kahdesta sisaruksesta, Iidasta ja Edlasta. Iida elää kirjassa nuoren opettajattaren elämää. Edla on puolestaan jo vanhus, joka tutustuu nuoreen mieheen nimeltä Viljami, jonka elämän kiemuroihin myös tutustutaan. Tarina on traaginen, mutta kaunis.

Tänään minua ilahdutti: Kävimme viikonloppuna Hangossa. Päivä oli ihanan kesäinen ja oli ihan pakko ottaa kuvia, kun näin kauniita maisemia osui kohdalle.

keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Kirja on arvottu

Synttäriarvontaan osallistui 47 henkilöä. Kiitos teille kaikille! Oli tosi kiva lukea, millaisista käsityökirjoista te pidätte. Joukossa oli monia minunkin suosikkejani. Arpalipukkeita oli jaossa kaikkiaan 77 (1-3/henkilö). Jälleen kerran otin satunnaislukugeneraattorin avukseni ja tulokseksi tuli numero 76, joka oli toinen Intsun arpalipukkeista:

intsu2. syyskuuta 2013 20.22
Mä en osaa nimetä jotain erityistä neule tai virkkauskirjaa,mutta lähestulkoon kaikki virkkauslehdet ovat suosikkejani ja sitten Kauneimmat Käsityöt lehti. Kirjoista yleensä jos puhutaan,niin elämänkerrat.Oikein paljon onnitteluja blogillesi! Olen mukana kahdella arvalla.

Laitapa yhteystietosi tulemaan, niin laitan Arnen ja Carloksen kirjan mahdollisimman pian postiin (osoitteen löydät oikeasta yläkulmasta).

Tänään minua ilahdutti: Olin itsekin onnekas Suden silmukat -blogissa. Bongasin tasaluvun laskurista ja palkinnoksi sain tällaisen uskomattoman söpön apinan!


keskiviikko 28. elokuuta 2013

Täällä vietetään synttäreitä!

Tänään on elokuun 28. päivä ja se tarkoittaa, että blogini täyttää 3 vuotta! Luonteelleni on tyypillistä, että innostun monista asioista, mutta valitettavasti mielenkiintoni usein lopahtaa aika nopeasti. Bloggaus on kuitenkin ollut koko ajan kivaa ja aion sitä jatkaa tulevaisuudessakin.

Synttäreitä pitää tietenkin juhlistaa arvonnalla. Maaliskuussa ostin Arnen ja Carloksen kirjan "Neulo kesä kotiisi" (Olen esitellyt kirjaa täällä.) Sitten sattui niin hassusti, että sain kesällä kirjan lahjaksi ja nyt minulla on kyseisiä kirjoja kaksi. Laitetaan siis toinen arvontavoitoksi.


Arvonnan säännöt ovat seuraavanlaiset:

1) Haluaisin kuulla kommentissasi, mistä neule-tai virkkauskirjasta sinä tykkäät erityisen paljon. Jos et ole käsityöihminen, niin kerro, mikä on suosikkiromaanisi.

2) Jokainen kommentoija saa yhden arvan. Jos olet liittynyt lukijaksi tähän blogiin (tai teet sen nyt) saat lisäarvan.

3) Lisäarvan voit saada myös mainostamalla synttäriarvontaa blogissasi.

4) Muista mainita kommentissasi, kuinka monella arvalla olet mukana (max 3 arpaa/henkilö).

5) Osallistumisaika alkaa tänään synttäripäivänä ja se päättyy tiistaina 3.9.2013.

ONNEA ARVONTAAN!

Tänään minua ilahdutti: Aamusauna! Kun on aikainen herätys, niin viimeistään lauteilla viimeiset unihiekat lähtevät silmistä.


maanantai 26. elokuuta 2013

Rikottua helmineuletta

Rikottu helmineule (eli Broken Seed Stitch) on oiva vaihtoehto, jos haluaa kesyttää kirjavan sukkalangan.

RIKOTTU HELMINEULE-SUKAT
Lanka: Schoppel Wolle Zauberball ja Novita Tico Tico yht. 86g
Puikot: 2.5mm
Kyseisellä tekniikalla kirjavalla langalla tehdää helmineuletta, mutta kerrosten väliin tehdään yksivärisellä langalla aina pelkkiä oikeita silmukoita. Minä aloitin omien sukkien tekemisen vanhoilla, taipuneilla bambupuikoilla ja voin kertoa, että neulominen ei ollut mikään nautinto! Sukat olivatkin ufoutumisvaaran alaisena. Onneksi älysin vaihtaa puikot ihaniin Knit Pron Karbonz puikkoihin ja johon rupesi työ sujumaan.


Sukissa on virheitä, mutta ei anneta sen tahtia haitata. Sukan pohjan kuuluisi olla kantapään jälkeen normaalia raitaneuletta, mutta enhän minä sitä muistanut. Kiilakavennusten kanssa oli aikamoisia ongelmia, kun helmineule ei mennytkään ihan niin kuin piti.


Zauberballin värit tosiaankin kesyyntyivät, kun seassa on valkoista Tico Ticoa. Tosin sateenkaarivärit olisivat kyllä yksinäänkin olleet aika kivat.

Tänään minua ilahdutti: Istuin äsken ulkona neulomassa ja siellä on niin lämmin, että hiki valuu otsalta. Ei hullumpaa, kun nyt on jo 26.8. ja kellokin jo melkein kuusi illalla!

sunnuntai 18. elokuuta 2013

Huiveja sukkalangoista

Lankakaupassa on tunnetusti mukava käydä. Aika harvoin käy niin, että sieltä onnistuu astumaan ulos ilman minkäänlaisia ostoksia. Aina ei voi kuitenkaan ostaa puserollisen verran lankaa, vaan joskus täytyy tyytyä vain yhteen kerään. Silloin valinta useimmiten osuu sukkalankaan, sillä siitä saa tehtyä jotakin järkevää. Aina näistä keristä ei jaksa kuitenkaa tehdä sukkia ja joskus lanka on niin ihanaa, ettei siitä raaski edes harkita sukkien tekoa. Seuraava ajatus on, että langasta voisi tehdä huivin, mutta mahtaako lanka riittää? Nyt on tähänkin ongelmaan ratkaisu!


Tilasin Jen Lucasin kirjoittaman kirjan Sock-Yarn Shawls, jossa on nimensä mukaisesti 15 huivimallia, jotka on neulottu ns. sukkalangoista. Tässä pari esimerkkiä malleista, joissa on pitsireunus:




Kirjassa on myös malleja, jotka koostuvat kokonaan pitsineuloksesta:


Suurin osa huiveista on kolmion mallisia, mutta on kirjassa muutakin tarjolla:




Mielestäni kirja oli erinomainen ostos, sillä tykkään kaikista kirjan malleista. Se on sitten eri asia, että tarvitsenko 15 uutta huivia. No, voihan niitä antaa lahjaksikin. Sekin on tässä kirjassa hyvää, että ohjeista on sekä kirjoitettu että kaavioversio.

Tänään minua ilahdutti: Ensimmäisestä työviikosta on selvitty, vaikka kyllä se aika koville ottikin. Iltaisin väsytti niin, että en jaksanut edes neuloa! Nyt olen kuitenkin levännyt ja odottelen uutta viikkoa iloisin mielin.