sunnuntai 25. huhtikuuta 2021

Raitasukkia

NIISKUNEITI-SUKAT
Lanka: Novita Muumihahmot (Niiskuneiti) 95g
Puikot: 2.75mm

En ole varmasti ainoa, joka tykkää kovasti Muumeista. Kun Novitalta tuli tänä keväänä Muumihahmot-lankoja, niin enhän minä niiden houkutusta voinut vastustaa. Ostin Niiskuneidin, Muumipeikon ja Tuu- tikin. Ensimmäisenä puikoille pääsi Niiskuneiti, jossa on mielestäni todella kauniit värit.

Itse tuskin olisin osannut yhdistää näitä värejä toisiinsa, mutta onneksi sen teki joku muu minun puolestani.

Sukat ovat minun jalkaani sopivat eli n. 39-40. Lopussa rupesi vähän jännittämään langan riittävyys, mutta sitähän jäikin melkein metrin verran! Varren pituus on 13cm eli seuraavissa sukissa vartta voisi olla hieman vähemmän, jotta tällaista jännitysnäytelmää ei enää tarvitse kokea.

PENTTI-SUKAT
Lanka: Vuonue Pentti ja Aara Pentti yht. 98g
Puikot: 2.75mm

Toiset raitasukat tein Vuonueen Pentti-langasta. Keltainen on väriltään Okra ja vaaleanpunainen on Aaran värjäämää Penttiä ja värin nimi on Ilta.

Pentti-lanka sisältää 70% suomenlampaan villaa ja 30% tenceliä. Tämä on ensimmäinen kerta, kun neulon tätä lankaa ja pakko tunnustaa, että en oikein tykännyt sen neulomisesta. Lanka on jotenkin joustamatonta, suorastaan köysimäistä. Onneksi valmis neulos kuitenkin tuntuu ihan mukavalta.

Mielenkiintoista on nähdä, miten tencel kestää kulutusta. 


Sukista tuli vähän liian isot, mutta se ei haittaa, sillä etätöitä tehdessä minulla on aina niin kylmä, että minulla on vähintään kahdet sukat päällekkäin, joskus jopa kolmet!

Tänään minua ilahdutti: Haluaisin kovasti ruveta tekemään jotain kesäistä neuletta. Sen takia olen selannut lehtien ja kirjojen neuleohjeita. Olen löytänyt monta kivaa mallia, joten tekeminen ei pääse ihan heti loppumaan! Kaiken lisäksi ensi viikolla ilmestyy Laineen huivikirja, jonka olen tilannut ennakkoon. 

2 kommenttia:

  1. Kivoja raitasukkia. Raitasukat on vaan vuodesta toiseen minusta kivoja. Tein Vuonuen langasta miehelle sukat, mutta ei ole vielä käyttänyt niitä. Kerrot varmaan miten kestää käytössä. Mnulla oli tarkoituksena neuloa Vuonuen langasta itselleni ja opettelin samalla varpaista varreen sukkia --tuli taas kerran isot. Eli teen yleensä aina varresta alkaen sukat ja sama jännitys välillä.
    Tilasin myös Huivi-kirjan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerron kyllä, miten sukat kestävät käytössä. Minäkin teen sukat varresta varpaisiin, koska se on minulle luontevin tapa ja siten saan useimmiten täuydellisesti sopivat sukat. Huivi-kirjakin tuli ja se on kyllä todella muhkea teos!

      Poista