sunnuntai 11. maaliskuuta 2018

Pohjoiset neuleet

POHJOISET NEULEET
Hilary Grant
Atena
Pohjoiset neuleet (Knitting from the North) sisältää 27 ohjetta, jotka on suunnitellut Skotlannin pohjoispuolella sijaitsevilla Orkneysaarilla asuva Hilary Grant. Melkein kaikissa ohjeissa on käytetty kirjoneuletta. Osa ohjeista on hyvin nopeatekoisia, mutta mukana on myös pari villapaitaohjetta, joiden neulomiseen kuluu tietysti enemmän aikaa.

Kaikki ohjeet on tehty Jamieson´s Shetland Spindrift -langalla., mutta sen voi korvata esim. kotimaisella Tukuwoolilla


Nuoli-myssyssä on yksinkertainen kuvio, joten Hilary Grant ehdottaa, että tästä olisi hyvä aloittaa kirjoneulonta.


Ohra-kämmekkäät ovat sormista melko lyhyet, joten niillä voi hyvin työskennellä.


Sama Ohra-kuvio löytyy kauluristakin.


Ja onhan täällä vielä Ohra-myssynkin ohje.


Kirjan lapasten kärkikavennukset näyttävät minun silmiini hieman oudoilta!



Yllä olevan paidan nimessä mielikuvitus on loppunut kesken; sen nimi on nimittäin Islantilainen villapaita. Ei nimi paitaa kuitenkaan huononna. Tosin väritystä miettisin uudelleen, sillä tuo punainen tuntuu jotenkin katoavan harmaan sekaan.


Loki-villapaidassa värit ovat kohdillaan!

Kaiken kaikkiaan Pohjoiset neuleet -kirja on erittäin tyylikäs. Ensimmäiseksi taidan neuloa Nuoli-myssyn.

Tänään minua ilahdutti: Eilen kerroin, että olen flunssaisena katsonut telkkaria. Tänään olen katsonut sitä entistäkin enemmän, sillä meille hankittiin uusi, iso telkkari. Aikaisemmin olen pitänyt sellaista turhuutena, mutta nyt on pakko myöntää, että iso kuvaruutu ja terävä kuva ovat aika nautinnollisia.

2 kommenttia: