torstai 24. marraskuuta 2011

Pallot veivät mennessään...

Vielä Helsingin kirjamessuilla sanoin, että ihan kivahan tuo norjalaisten Joulupallot-kirja on, mutta ei tulisi mieleenikään sitä hankkia. Sitten kului pieni tovi ja herrat saapuivat Suomeen kertomaan kirjastaan. Näin telkkarista Aamu-TV:ssä olleen haastattelun ja sen jälkeen ei ollut enää muuta mahdollisuutta kuin tilata tuo kyseinen kirja. Ja kyllä kannatti! Kirja on nimittäin todella kaunis.

JOULUPALLOT
Lanka: SandnesGarn Sisu
Puikot: 3mm
Ohje: Arne&Carlos, Joulupallot


Kuten kuvasta näkyy, niin olen saanut kaksi palloa aikaiseksi. Vähän minua epäilytti kirjoneuleen teko, sillä aikaisemmista kokemuksista tiesin, että mulla palaa helposti pinna sotkuun menneiden lankojen kanssa. Siksi teinkin ensimmäisen pallon oman designin mukaan (oikeanpuoleinen pallo), sillä tässä kuviossa ei tule pitkiä langanjuoksuja, joita pitää välillä kiepsauttaa toisen langan kanssa.

Pallojen täyttäminen taitaa olla vielä oma taitolajinsa, sillä vähän muotopuolia nuo minun palloni ovat. Ehkäpä täytettä olisi pitänyt laittaa hieman enemmän. Palloharjoitukset kyllä jatkuvat, joten ehkäpä se täydellinenkin pallo vielä syntyy. Tosin näin ennen joulua on aika paljon muutakin tekemistä, joten saattaa olla, että uusia palloja syntyy vasta joulun jälkeen. Mutta voihan näitä tehdä ihan ympäri vuoden!

PS. Minulla on ystävä, joka ei ole koskaan ollut kiinnostunut käsitöistä. Puikkojakin hän taitaa kutsua tikuiksi! No, hän on kuitenkin armoton jouluihminen, joten kun hän näki nämä norjalaisherrat palloja neulomassa, niin hänkin päätti ruveta neulomaan. Ehkäpä pallot eivät ole ihan helpoin ensineule, mutta niin on vaan ruvennut palloja syntymään! Uskomaton vetovoima siis näillä palleroilla.

Tänään minua ilahdutti: Mulla on tänään kampaaja-aika varattuna. Ihana istahtaa pariksi tunniksi hemmoteltavaksi. Samalla saa lukea uusimpia naistenlehtiä ja nautiskella kahvia. Ei hullumpaa!

11 kommenttia:

  1. Mä olin kanssa tosi epäluuloinen tuota pallokirjaa kohtaan! Mutta nyt on alkanut näyttää siltä, että minäkin haluan neuloa ihania joulupalloja...

    VastaaPoista
  2. Hei! Pieni vinkki palloihin. Siis olen niihin koukussa. Minä neulon sen puolivälin jälkeen, sitten alan kokeilla sisälle palloa, massapalloa, styrox-palloa, vanhaa joulupalloa, ja kun kavennukset alkaa olla siinä vaiheessa, että saan pallon juuri ja juuri sisään, kavennan loput pallon sisällä ollessa. Näin pallosta tulee aina pyöreä.

    VastaaPoista
  3. Pallosi ovat just tuolle bannerilampaalle tehdyt;) Hauskasti kun näkyivät ruudulla yhtäaikaa.
    Pallolankoja olis kotona aika lailla, mutta täällä . . .noh, katson huomenna josko löytyis kerät kokeilua varten, ja jos onnistuu niin täkäläiseen joulumyyjäisiin joutavat hyvää tekemään.

    VastaaPoista
  4. Ihania palleroita, mulla on tuo kirja vielä hankkimatta, mutta ehkäpä ensi jouluksi ...

    VastaaPoista
  5. Tervetuloa joulupallojen neulojien joukkoon!
    Nuo pallot vievät todella mukanaan. Vaikka korissa on käsitöitä useampikin, niin aina se on vaan oltava yksi pallokin puikoilla.

    VastaaPoista
  6. Kivoja palloja! Minäkin hurahdin, mutta päätin tulla toimeen ilman sitä kirjaa toistaiseksi ainakin... Minäkin käytin Mulperin styrox-palloja, jotka pullautin pallon sisälle siinä kohtaa, kun oli kuus silmukkaa puikoilla.

    VastaaPoista
  7. Mukavaa kampaajakäyntiä sinulle:)

    VastaaPoista
  8. Minä olin ilmeisesti aikaani edellä ja neuloin palloja joulukuuseen jo viime jouluksi. Nyt en tarvitse enempää palloja, enkä siis kirjaakaan.

    VastaaPoista