maanantai 3. syyskuuta 2012

Aika iso isoäidinneliöksi!

Isoäidinneliöt ovat varmasti kaikille tuttuja. Niistä olen minäkin tehnyt jo useamman peiton.  Lopputulos on kyllä aina ollut kiva, mutta palojen yhdistäminen ei ole kovin hauskaa. Niinpä päätin tehdä yhden ainoan neliön, mutta niin suuren, että siitä muodostuu peitto.

ISOÄIDINNELIÖ-PEITTO
Lanka: erilaisia ohuita sukkalankoja 1116g
Koukku: 3mm
Peitto on tehty ohuista sukkalangoista. Aluksi käytin jämäkeriä, mutta kun ne loppuivat, niin oli pakko korkata useampikin uusi sukkalankakerä.


Värejä en niin kauheasti sommitellut, sillä melkein kaikki langat olivat itseraidoittuvia lankoja, joten ne hoitivat työn puolestani. Aika iloinen tästä tuli.


Kokoakin tällä peitolla on rutkasti. Juuri äsken mittailin sitä ja lopputulokseksi sain 167cm x 167cm.


Ohuesta langasta huolimatta peitto valmistui aika nopeasti. Kirjanpitoni mukaan olen aloittanut sen tekemisen heinäkuun alussa ja elokuun lopussa se oli valmis. Enkä ole edes virkannut kokopäivätoimisesti.


Tänään minua ilahdutti: Viikonloppuna olimme mökillä. Sunnuntaina aurinko paistoi kauniisti ja pääsimme metsään; minä poimin puolukoita ja mies sekä tytär löysivät tällaisen sienisaaliin:


Juuri äsken söin niistä tehtyä sienikastiketta. Se oli muuten hyvää!

23 kommenttia:

  1. Olen isoäidinneliöfani, mutta minulla menee raja jossain seitsemässä kerroksessa, sen isompaa neliötä ei tahdo jaksaa enää pyöritellä. Huh, tuo on varmasti isoin koskaan näkemäni isoäidinneliö! :) Upea!

    VastaaPoista
  2. Ai kun on ihana peitto :). Kylläpä tuohon passaa kääriytyä pimenevinä syysiltoina!

    VastaaPoista
  3. Onpa hieno peitto, ihanat värit! Tuollaista neliösysteemiä pitää joskus kokeilla itsekin :)

    VastaaPoista
  4. Hyvä idea! Taidan minäkin tehdä tällaisen peiton, koska inhoan yli kaiken tilkkujen yhdistelyä. :)

    VastaaPoista
  5. Voi apua, että olit nopea tuon peiton kanssa! :D Itse sain samanlaisen valmiiksi heinäkuussa, ja minulla meni sen kanssa semmoinen 1,5 vuotta! Kjäh.
    Peittosi on upea, kyllä tuohon kelpaa kääriytyä.

    VastaaPoista
  6. Se on valtava neliö ;) mutta tosi nätti ja kiva.

    VastaaPoista
  7. Tuon neliön olen päättänyt minäkin tehdä vielä joskus.
    On se vaan niin hieno!
    Ja se yhdistäminen kun tuossakin mallissa jää kokonaan pois.
    Se on hyvä juttu se =D

    VastaaPoista
  8. Kaunis ja värikäs ja kaikin puolin kiva peitto! Sellaisen neliön haluaisin tehdä!

    VastaaPoista
  9. Ihanan värikäs peitto! Vaikka nopsaan teitkin niin työtä tuossa on ollut! Hieno tapa saada jämiä käyttöön :D

    VastaaPoista
  10. Tosi ihana peitto !
    Tulee mieleen sellainen isoäidin räsymatto :D

    VastaaPoista
  11. Minäkin olen joskus miettinyt, että tekisi yhden ainoan neliön. Toisaalta minun olisi varmaan pakko merkata jotenkin nurkat, etten unohtaisi tehdä niissä lisäyksiä.

    VastaaPoista
  12. Kaunis!! Ja hieno on sienisaaliskin.

    VastaaPoista
  13. Upea peitto!
    Olen joskus koulussa virkannut isoäidin neliöitä, mutta en ole vielä uskaltanut siihen ryhtyä, kun tiedän että jään siihen koukkuun! Jää sitten kaikki muut työt tekemättä.
    Mukavaa syyskuuta!

    VastaaPoista
  14. Tosi kaunis peitto ja sienet nam...

    VastaaPoista
  15. Ihana peitto!

    Miulla on ollut samanlainen kori roskiksena yli 30 vuotta.

    VastaaPoista
  16. Melkonen neliö. =) Pitäisköhän munki tuommottinen sohvalle yrittää tekasta... alkaa houkuttaan kun näkee noita isoja. =)

    VastaaPoista
  17. Tuo on varmasti maailman suurin isoäidinneliö! Hauska idea. Suppikisa...tää on nyt kade. olen yrittäny etsiä mut ne tulee saareen vasta palon myöhemmin.

    VastaaPoista
  18. Upea peitto. Minulle on taas kertynyt valtava kasa sukkalankajämiä, ja olen mietiskellyt, että mitä niistä tekisin, ehkä teen tällaisen myös ;) Kiitos hyvästä ideasta!

    VastaaPoista