sunnuntai 20. tammikuuta 2013

Mukava unohdus

Kirjakerhot ovat mukavia, mutta joskus sattuu niin, että kuukaudenkirjan peruuttaminen unohtuu. Tämä kirja on tuollaisen unohtamisen lopputulos:


Ennen kuin Luonnonkauniit neuleet -kirja tupsahti postilaatikkoon, olin jo ehtinyt lainaamaan sen kirjastosta. Muutaman selailukerran jälkeen palautin sen kirjastoon ja olin sitä mieltä, että kirjassa ei ole mitään kiinnostavaa. Loogisinta olisi siis ollut, että olisin palauttanut kirjakerhosta vahingossa tulleen kirjan. En kuitenkaan tehnyt niin, vaan rupesin tarkemmin tutkimaan kirjan sisältöä ja pian huomasin, että kirjahan on upea. Katsokaa vaikka näitäkin malleja:




Unohtaminen oli siis loppujen lopuksi ihan kiva asia!

Päivän kirjavinkki: Laskeva neitsyt ja muita kirjoituksia, Anna-Leena Härkönen


Anna-Leena Härkösen kirja "Laskeva neitsyt ja muita kirjoituksia" koostuu kolumneista, jotka on julkaistu Anna-lehdessä vuosina 2003-2011. Aika moni näistä kirjoituksista oli tuttu minulle jo Annasta, mutta Härkösen kirjoitukset ovat niin mukaansatempaavia, että ne voi lukea useammankin kerran. Tykkään kovasti Härkösen romaaneista, mutta näissä kolumneissa hän taitaa sittenkin olla parhaimmillaan. Suosittelen ehdottomasti!

Tänään minua ilahdutti: Työkaverini kyseli, olisiko minulla langanpätkiä hänelle huovutustöitä varten. Olen kerännyt jo pitkän aikaa erilaisia pätkiä lasipurkkeihin. Ihan selvää käsitystä minulla ei ole ollut, että mitä niistä tekisin. Siksi olinkin tosi iloinen, kun saatoin viedä työkaverilleni tällaisen pussukan:


Nyt rupesin taas uudelleen täyttämään lasipurkkia langanpätkillä, sillä koskaan ei voi tietää, mihin niitä tarvitaan. Sitä paitsi ne toimivat ihan sisustuselementtinäkin.

10 kommenttia:

  1. Minä kans huomasin tuon saman kirjan Jujukerhon kuukaudenkirjana, mutta päätin varata sen kirjastosta. Torstaina kävin sen hakemassa ja jo lauantaina isäntä vei kirjan kirjastoon takaisin. Ei oikein sittenkään tuntunut mun kirjalta. Pikavilkaisulla kivan tuntuisia malleja, mutta tarkemmin katsottuna eivät sitten olekaan.

    Minä aina ihmettelen, että mistä ihmeestä muille käsityöntekijöille noita langanpätkiä oikein kertyy? Minulla ei nimittäin kerry niitä sitten millään, on välillä ihan vaikeus löytää mistään langanpätkää esim. vyyhdin sitomiseen värjäyksen ajaksi. Jos teen ns. jämälankatyön, pyrin aina siihen, että käytän langan viimeiseen milliin saakka loppuun. Työtä aloittaessa ja lopettaessa jätän n. 3-5 cm langanpään, jonka päättelen työn sisään, tai sitten käytän tuota pidemmät pätkät saumojen ompeluun. Kerro siis sinä minulle, mistä sinulle kertyy noin paljon langanpätkiä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle kertyy jokaisesta suuremmasta työstä iso läjä langanpätkiä, sillä olen aika suurpiirteinen, kun vaihdan esim. lankaa. Samoin aloituslanka on usein aika pitkä, koska pelkään sen loppuvan kesken silmukoiden luonnin.

      Poista
  2. Minulle käy monesti just noin, ettei ensimmäisillä kerroilla löydy mitään mielenkiintoista, mutta aikain päästä samaisesta opuksesta kolahtaa monikin malli.

    VastaaPoista
  3. Ompa kauniita malleja, täytyykin pitää silmät auki kirjastossa:)

    VastaaPoista
  4. Minäkin tykkäsin useammasta mallista tuossa kirjassa. Varmaan jotain päätyy joskus puikoillekin siitä.

    VastaaPoista
  5. Ehdottomasti kannattaa säästää kaikki langanpäät! Täydellistä täytemateriaalia. :)

    VastaaPoista
  6. Minä ihastuin tuohon kirjaan heti ensimmäisellä katselukerralla. En kyllä ole vielä neulonut mitään sen ohjeilla.

    VastaaPoista
  7. Minulla on myös langanpätkiä ja minulle kyllä kertyy niitä. Tuo purkki-idea on kyllä hyvä!

    VastaaPoista
  8. Mukavanoloinen kirja ja olipa hyvä, että langanpätkille löytyi käyttöä, minulla kaikki menee roskiin, pitäisi ehkä alkaa myös keräämään niitä.
    Minun blogissani on tunnustus sinulle.

    VastaaPoista
  9. =D jämä-lasipurkki-ihmisiä minäkin. aina niistä silloin tällöin keksii kaikkea kivaa. ja jossei niin kauniita sellaisenaankin.

    VastaaPoista