sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Easy Folded Poncho ja vähän briossia

Hämmästytin itseni ostamalla ohjeen varsin yksinkertaiseen  ponchoon. Jokin tuossa yksinkertaisuudessa kuitenkin miellytti. Tyylikäs poncho kaipasi langaksi jotain luonnonläheistä väriä  ja sellaistahan löytyi ihan omasta kaapista.

EASY FOLDED PONCHO
Lanka: Novita Luxus Alpaca 247g
Puikot: 4mm
Ohje: Easy Folded Poncho
Lanka on Novitan Luxus Alpacaa, jonka olen ostanut yli kuusi vuotta sitten. En ole ennen siitä neulonutkaan mitään. Hieman lanka kutittaa kaulan kohdalta, mutta ei kovin pahasti.


Neulomisvaiheessa minulla oli pieni epäilys, ettei ponchosta tule millään tarpeeksi iso. Pingotus kuitenkin auttoi jälleen kerran. Toki koko olisi voinut olla vieläkin suurempi, mutta ehkäpä tällainen pikkuponcho on varsin käytännöllinen.


Suoran palan neulominen sujui sutjakkaasti, mutta tuon yhden olkasauman ompeleminen kesti kuukausia! Onneksi kauluksen sentään sain neulottua heti olkasauman ompelun jälkeen.


Pingotuksesta huolimatta ponchon toinen reuna lörpötti rumasti, joten siihen jouduin virkkaamaan pari kerrosta kiinteitä silmukoita. Nyt se näyttää ihan siistiltä.

Tyttären "tuomio" ponchosta oli, että se on niin tyylikäs, että sillä voi tulla Tukholmaan vierailulle (hän siis opiskelee Tukholmassa). Täytyy varmaan varata lentoliput samantien!

Tänään minua ilahdutti: Olin eilen Ilo Yarnin  järjestämällä briossineulekurssilla. Opettajana oli Leeni Hoimela, joka mm. värjää ihanat Lystig-langat. Vaikka olen neulonut paljon, niin kaksivärinen briossi on ollut minulle täydellinen mysteeri. Mutta eipä ole enää!



Tässä minun mallitilkussani on harjoiteltu lisäyksiä ja kavennuksia. Välillä silmukoitakin tipahti, mutta idea on nyt selvillä.

Kurssin aikana pääsimme myös ensimmäisinä kaivelemaan Leenin uusimpia värjäyksiä, joita Instagramissakin on vilahdellut. Minun värisuorani on tällainen:


Nämä ovat kaikki merinosinkkuja. Näitä voi tilata Ilosta, kunhan he ehtivät saamaan ne nettikauppaan. Kivijalkamyymälästä näitä saa varmasti jo tiistaina (maanantaisin Ilo on suljettu).


2 kommenttia:

  1. Tosi tyylikäs poncho! (: Tuommoisen pienemmän luulisi olevan ihan kätevä, eivät helmat lepata tiellä.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kurssille osallistumisesta! Kivaa oli ja hyvä, jos periaate jäi päähän :)

    VastaaPoista